EN
SEO kisokos

SEO kisokos

2024.07.19

Felhasználóként azt várjuk el, hogy a keresőmotorok minél relevánsabb keresési találatokat mutassanak minél gyorsabban, és hogy ez teljesüljön, az adott keresőmotor algoritmusa a felelős. Annak érdekében, hogy ne legyen könnyen kicselezhető ez az algoritmus és ne alakuljon ki káosz, a Googlenél szinte naponta változtatják a működését, emiatt pontosan senki sem ismeri. A Google nem öncélúan bosszantja a weboldal tulajdonosokat, hanem egy közös cél érdekében kell megfelelően együttműködni a keresőmotorral.

A pontos ismeret hiányában is van egy pár tippünk, melyek biztosan segíteni fogják a SEO-t!

A SEO alapjainak megismerése

A SEO a “search engine optimization” rövidítése, magyarul keresőmotor optimalizálás, vagy rövidebben keresőoptimalizálás. Jelenleg a világ legnépszerűbb keresőmotora a Google, de a Bing-et és a Yahoo!-t is széles körben használják. A keresőmotorok algoritmusa nem gondolatolvasó, ezért csak a megfelelő információkkal tud dolgozni, amik a weboldalak meta adataiban érhetőek el. A metaadat jelentése adat az adatról, ami információt nyújt egy adott tartalomról, mint például egy könyv esetében. A könyvesboltban látjuk a címét és a rövid összefoglalóját a könyveknek, majd az alapján eldöntjük, hogy megvegyük-e és elolvassuk-e a teljes könyvet. Ez az interneten is hasonlóképp történik. A keresőmotorban megadunk kulcsszavakat, ami megmutatja a hozzákapcsolódó cikkeket, melyeknek a címét és rövid leírását láthatjuk, ezek alapján eldöntjük, hogy rákattintunk-e a tovább olvasás céljából.

A keresési eredmények listáján nagyobb valószínűséggel kattintanak rá az első pár találatra. Minél lejjebb van a listán egy találat, annál inkább csökken ez az átkattintási arány, azaz a “click through rate”. A keresési találatok második oldalára már el sem jut a legtöbb ember. Emiatt fontos, hogy a keresőoptimalizálás a lehető legjobb legyen egy weboldalon, ami alapján például a Google előre sorolja weboldalunkat a SERP-en, azaz a Search Engine Result Page-en (keresőmotor eredményoldal). Általában minél relevánsabb és minőségibb egy adott tartalom, annál feljebb sorolja be a keresőmotor.

Tehát oldalunkat úgy kell felépíteni, hogy egy a weboldalunk témájához kapcsolódó kulcsszóra keresve minél előrébb soroljon minket a kereső. De ezt hogy tudjuk elérni? Az alábbi pontokban bemutatjuk!

Meta adatok kitöltése megfelelően

A főoldalnak, cikkeknek, aloldalaknak mindenképpen érdemes megadni a metaadatát.
A metaadatok az alábbi adatokból tevődnek össze:
- Cím (meta title)
- Leírás (meta description)
- Kép (meta image)
A cím és a leírás a keresési találatoknál jelenik meg, ez a lenti példán látható:

A címeknek nagyjából 10-60 karakteres hosszúság ideális, a meta leírásoknál pedig 70-150. Ezeket nem érdemes túllépni.
A meta kép például egy cikk linkjének megosztásakor látszik:

Bármilyen képet feltölthetünk meta képnek, viszont figyelni kell arra, hogy minimum 200x200 pixel méretű legyen és ne haladja meg a 8 MB-ot.

Kulcsszavak

Fontos tényező még a kulcsszavak használata. A keresőmotorok magasabbra értékelik, így előrébb listázzák az informatív, sok kulcsszót tartalmazó oldalakat. Egy adott témát érdemes úgy körüljárni, hogy minél több kulcsszót használjunk értelmes mondatokban. Például egy burgonyáról szóló cikkben érdemes nem csak a burgonya elnevezést használni, hanem krumpliként vagy kolompérként is érdemes rá hivatkozni, hiszen sokan azon a néven ismerik és úgy is fogják keresni. Viszont ha túl sok kulcsszót használunk, azt a keresőmotorok kulcsszó halmozásnak fogják gondolni és ezt negatívan pontozzák. Tehát például ha egy weboldalon burgonyát árulnak és a főoldalon csak a “burgonya” szó található meg ötszázszor, azt nem fogja egyik keresőmotor se díjazni. Értelmes, változatos mondatokat írjunk és ne használjuk túl sokszor ugyanazt a kulcsszót, inkább használjunk szinonimákat rá.
A kulcsszó sűrűséggel mérik a keresőmotorok, hogy weboldalunkon megfelelő-e a kulcsszavak száma. kulcsszó sűrűség egy arányszám, amely azt mutatja meg, hogy honlapunk egy adott oldalán milyen arányban fordul elő a kiválasztott kulcsszó a bejegyzés összes szavához viszonyítva.

Organikus forgalom

Az organikus forgalom, vagy az “organic search traffic” jelentése, hogy fizetett keresési forgalom, azaz “paid search traffic” nélkül, természetes módon találtak weboldalunkra a látogatók, például a SERP-ről (Search Engine Result Page). Viszont nem csak a keresőmotorok találati listáján tudnak rátalálni weboldalunkra, hanem a backlinkek segítségével is. A backlink jelentése, hogy egy külső forrásból származó link mutat a weboldalunkra, tehát nem a saját weboldalunkon található meg, hanem a weboldalunkon kívülről vezet hozzánk egy link. Ez jelenthet például egy Facebook megosztást, vagy egy linkes forrásmegjelölést egy más weboldal által írt cikkben. A legjobb módja, hogy ilyen backlinkeket szerezzünk másoktól, ha minőségi, informatív és értéket teremtő tartalom lelhető fel a weboldalunkon, ami más számára is hasznos lehet. Például ez a cikk is emiatt született meg, hogy segítséget nyújtson az eligazodásban. Minél magasabb a tartalom minősége, annál nagyobb eséllyel fogja valaki megosztani a tartalmat a saját közösségével.
Hasznos tartalom lehet például infografikák készítése, kutatási eredmények vagy szakértői meglátások közzététele. Az efféle stratégiai átgondolás eredménye lehet az ajánlási forgalmak növekedése, nagyobb szociális részvétel, a márka ismertségének növekedése, több értékesítés generálása.
A forgalom növelését a belső linkek is segíthetik. A belső link azt jelenti, hogy a weboldalunkon belül mutatunk linkekkel a saját tartalmunkra, hasonlóan, mint például egy Wikipedia cikkben, hogy megtartsuk a látogató forgalmat a saját weboldalunkon belül. Erre példát a cikkünk alján láthat, mely egy másik érdekes cikkünkre mutat!

A kannibalizáció megakadályozása

A kulcsszó kannibalizmus alatt azt értjük, ha a weboldalunkon pl. két aloldal is megcéloz egy témát vagy kulcsszót, aminek az eredménye, hogy weboldalunk nem csak a vetélytársaival verseng, hanem a két aloldal saját magával is, így elveszti mindkét aloldalunk az esetleges jobb pozíció lehetőségét. A kannibalizáción segíthet a landingpagek használata, az aloldalak témájának változatossága, a tartalom bővítése vagy a kulcsszavak újragondolása.

Betöltési sebesség

Meglepő lehet, de a keresőmotorok azt is figyelik a SERP rangsor felállításakor, hogy egyes weboldalak milyen gyorsan töltenek be asztali gépeken és mobil eszközökön, vagy hogy mennyire reszponzívak. Előnyben részesítik a keresőmotorok azokat a weboldalakat, amelyek gyorsan betöltődnek és használhatóak mobil eszközökön is a tartalmak reszponzivitása és a szövegek olvashatósága miatt is, hiszen mobilon az apró betűk nehezen látszanak. A betöltési sebesség múlhat a szerver gyorsaságától is, így érdemes olyan szervert keresni, ami gyors és megbízható egy leterheltebb napon is. Weboldalunkat az is lassíthatja, ha a fejlesztők által írt kód nem optimális, például nincsenek tömörítve a JavaScript és CSS kódok. A legfontosabb kódokat kell először betöltetni az oldallal, a másodlagos kódokat pedig késleltetni kell, ezzel gyorsítva a fő kódok betöltését. Az oldal betöltést még nagyban befolyásolja, ha túl nagy képeket töltünk fel. Érdemes például fotókból az eredeti kép helyett egy kicsinyített, webre optimalizált változatot feltölteni, így a kb. 20 MB-os fotók helyett akár kevesebb, mint 1 MB-os képeket kell betöltenie a látogatónak. Mondjuk, ha egy 20 MB-os fotó helyett csak egy 500 KB-os változatot kell betöltenie a látogatónak, az nem okoz érzékelhető minőségromlást, azonban sokat segít a betöltési sebesség gyorsításán, mely a felhasználói élményt javítja.

Reszponzivitás

Ma már szinte mindenkinek van mobiltelefonja és a mindennapi életünk esszenciális részévé vált. Ennek következtében számolnunk kell azzal, hogy az emberek megtalálhatják például a szociális médián egy hirdetésen keresztül a weboldalunkat és a mobil eszközükről nyitják meg. Emiatt fel kell készítenünk a weboldalunk designját arra, hogy kompatibilis legyen asztali böngészőkkel és mobil eszközökkel egyaránt. A keresőmotorok lepontozzák, ha mobilon nem megfelelően jelenik meg a weboldal, így a keresési találati lista rangsorában rosszabb pozíciót fog kapni, mint az a weboldal, ami reszponzív mobilon is. Ráadásul ezt nem csak a keresőmotorok pontozzák le, hanem a látogatóink is! Minél rosszabb élményt nyújt egy weboldalon töltött idejük, annál kevesebb eséllyel fogják egy ismerősüknek ajánlani, így az organikus forgalmunk se fog növekedni.
A reszponzivitásra a weboldalunkon található kapcsolat szekciót hozom példának, ott jól megfigyelhető az asztali és mobilos elrendezés közti átalakulás. A térkép és a szöveg hasábja mobilon már nem férne ki egymás mellé, emiatt egymás alá törnek, egy hasábbá rendeződve. Ha a tartalom méretét lecsökkentenénk, úgy talán elférne a két hasáb mobilon egymás mellett is, azonban olvashatatlanná válna a túl apró betűk miatt és ezt a keresőmotor és a látogató is észrevenné. Tehát a reszponzivitás nem egyenlő azzal, hogy egy adott tartalom méretét lecsökkentjük, hanem alapos átgondolást és tervezést igényel, hogy mobilon hogy lehet logikus, kényelmes és jól látható a design.

Ha a cikkünkben felsorolt pontok közül mindet betartjuk, még akkor is előfordulhat, hogy nem találunk visszatérő, állandó felhasználókat. Lehet, hogy a weboldalunk kinézete rettenti el a látogatókat, amin segíthet egy arculatfrissítés!


Az alábbi cikkeinkben többet olvashat a jó designról:

SEO kisokos

SEO kisokos

2024.07.19

Felhasználóként azt várjuk el, hogy a keresőmotorok minél relevánsabb keresési találatokat mutassanak minél gyorsabban, és hogy ez teljesüljön, az adott keresőmotor algoritmusa a felelős. Annak érdekében, hogy ne legyen könnyen kicselezhető ez az algoritmus és ne alakuljon ki káosz, a Googlenél szinte naponta változtatják a működését, emiatt pontosan senki sem ismeri. A Google nem öncélúan bosszantja a weboldal tulajdonosokat, hanem egy közös cél érdekében kell megfelelően együttműködni a keresőmotorral.

A pontos ismeret hiányában is van egy pár tippünk, melyek biztosan segíteni fogják a SEO-t!

A SEO alapjainak megismerése

A SEO a “search engine optimization” rövidítése, magyarul keresőmotor optimalizálás, vagy rövidebben keresőoptimalizálás. Jelenleg a világ legnépszerűbb keresőmotora a Google, de a Bing-et és a Yahoo!-t is széles körben használják. A keresőmotorok algoritmusa nem gondolatolvasó, ezért csak a megfelelő információkkal tud dolgozni, amik a weboldalak meta adataiban érhetőek el. A metaadat jelentése adat az adatról, ami információt nyújt egy adott tartalomról, mint például egy könyv esetében. A könyvesboltban látjuk a címét és a rövid összefoglalóját a könyveknek, majd az alapján eldöntjük, hogy megvegyük-e és elolvassuk-e a teljes könyvet. Ez az interneten is hasonlóképp történik. A keresőmotorban megadunk kulcsszavakat, ami megmutatja a hozzákapcsolódó cikkeket, melyeknek a címét és rövid leírását láthatjuk, ezek alapján eldöntjük, hogy rákattintunk-e a tovább olvasás céljából.

A keresési eredmények listáján nagyobb valószínűséggel kattintanak rá az első pár találatra. Minél lejjebb van a listán egy találat, annál inkább csökken ez az átkattintási arány, azaz a “click through rate”. A keresési találatok második oldalára már el sem jut a legtöbb ember. Emiatt fontos, hogy a keresőoptimalizálás a lehető legjobb legyen egy weboldalon, ami alapján például a Google előre sorolja weboldalunkat a SERP-en, azaz a Search Engine Result Page-en (keresőmotor eredményoldal). Általában minél relevánsabb és minőségibb egy adott tartalom, annál feljebb sorolja be a keresőmotor.

Tehát oldalunkat úgy kell felépíteni, hogy egy a weboldalunk témájához kapcsolódó kulcsszóra keresve minél előrébb soroljon minket a kereső. De ezt hogy tudjuk elérni? Az alábbi pontokban bemutatjuk!

Meta adatok kitöltése megfelelően

A főoldalnak, cikkeknek, aloldalaknak mindenképpen érdemes megadni a metaadatát.
A metaadatok az alábbi adatokból tevődnek össze:
- Cím (meta title)
- Leírás (meta description)
- Kép (meta image)
A cím és a leírás a keresési találatoknál jelenik meg, ez a lenti példán látható:

A címeknek nagyjából 10-60 karakteres hosszúság ideális, a meta leírásoknál pedig 70-150. Ezeket nem érdemes túllépni.
A meta kép például egy cikk linkjének megosztásakor látszik:

Bármilyen képet feltölthetünk meta képnek, viszont figyelni kell arra, hogy minimum 200x200 pixel méretű legyen és ne haladja meg a 8 MB-ot.

Kulcsszavak

Fontos tényező még a kulcsszavak használata. A keresőmotorok magasabbra értékelik, így előrébb listázzák az informatív, sok kulcsszót tartalmazó oldalakat. Egy adott témát érdemes úgy körüljárni, hogy minél több kulcsszót használjunk értelmes mondatokban. Például egy burgonyáról szóló cikkben érdemes nem csak a burgonya elnevezést használni, hanem krumpliként vagy kolompérként is érdemes rá hivatkozni, hiszen sokan azon a néven ismerik és úgy is fogják keresni. Viszont ha túl sok kulcsszót használunk, azt a keresőmotorok kulcsszó halmozásnak fogják gondolni és ezt negatívan pontozzák. Tehát például ha egy weboldalon burgonyát árulnak és a főoldalon csak a “burgonya” szó található meg ötszázszor, azt nem fogja egyik keresőmotor se díjazni. Értelmes, változatos mondatokat írjunk és ne használjuk túl sokszor ugyanazt a kulcsszót, inkább használjunk szinonimákat rá.
A kulcsszó sűrűséggel mérik a keresőmotorok, hogy weboldalunkon megfelelő-e a kulcsszavak száma. kulcsszó sűrűség egy arányszám, amely azt mutatja meg, hogy honlapunk egy adott oldalán milyen arányban fordul elő a kiválasztott kulcsszó a bejegyzés összes szavához viszonyítva.

Organikus forgalom

Az organikus forgalom, vagy az “organic search traffic” jelentése, hogy fizetett keresési forgalom, azaz “paid search traffic” nélkül, természetes módon találtak weboldalunkra a látogatók, például a SERP-ről (Search Engine Result Page). Viszont nem csak a keresőmotorok találati listáján tudnak rátalálni weboldalunkra, hanem a backlinkek segítségével is. A backlink jelentése, hogy egy külső forrásból származó link mutat a weboldalunkra, tehát nem a saját weboldalunkon található meg, hanem a weboldalunkon kívülről vezet hozzánk egy link. Ez jelenthet például egy Facebook megosztást, vagy egy linkes forrásmegjelölést egy más weboldal által írt cikkben. A legjobb módja, hogy ilyen backlinkeket szerezzünk másoktól, ha minőségi, informatív és értéket teremtő tartalom lelhető fel a weboldalunkon, ami más számára is hasznos lehet. Például ez a cikk is emiatt született meg, hogy segítséget nyújtson az eligazodásban. Minél magasabb a tartalom minősége, annál nagyobb eséllyel fogja valaki megosztani a tartalmat a saját közösségével.
Hasznos tartalom lehet például infografikák készítése, kutatási eredmények vagy szakértői meglátások közzététele. Az efféle stratégiai átgondolás eredménye lehet az ajánlási forgalmak növekedése, nagyobb szociális részvétel, a márka ismertségének növekedése, több értékesítés generálása.
A forgalom növelését a belső linkek is segíthetik. A belső link azt jelenti, hogy a weboldalunkon belül mutatunk linkekkel a saját tartalmunkra, hasonlóan, mint például egy Wikipedia cikkben, hogy megtartsuk a látogató forgalmat a saját weboldalunkon belül. Erre példát a cikkünk alján láthat, mely egy másik érdekes cikkünkre mutat!

A kannibalizáció megakadályozása

A kulcsszó kannibalizmus alatt azt értjük, ha a weboldalunkon pl. két aloldal is megcéloz egy témát vagy kulcsszót, aminek az eredménye, hogy weboldalunk nem csak a vetélytársaival verseng, hanem a két aloldal saját magával is, így elveszti mindkét aloldalunk az esetleges jobb pozíció lehetőségét. A kannibalizáción segíthet a landingpagek használata, az aloldalak témájának változatossága, a tartalom bővítése vagy a kulcsszavak újragondolása.

Betöltési sebesség

Meglepő lehet, de a keresőmotorok azt is figyelik a SERP rangsor felállításakor, hogy egyes weboldalak milyen gyorsan töltenek be asztali gépeken és mobil eszközökön, vagy hogy mennyire reszponzívak. Előnyben részesítik a keresőmotorok azokat a weboldalakat, amelyek gyorsan betöltődnek és használhatóak mobil eszközökön is a tartalmak reszponzivitása és a szövegek olvashatósága miatt is, hiszen mobilon az apró betűk nehezen látszanak. A betöltési sebesség múlhat a szerver gyorsaságától is, így érdemes olyan szervert keresni, ami gyors és megbízható egy leterheltebb napon is. Weboldalunkat az is lassíthatja, ha a fejlesztők által írt kód nem optimális, például nincsenek tömörítve a JavaScript és CSS kódok. A legfontosabb kódokat kell először betöltetni az oldallal, a másodlagos kódokat pedig késleltetni kell, ezzel gyorsítva a fő kódok betöltését. Az oldal betöltést még nagyban befolyásolja, ha túl nagy képeket töltünk fel. Érdemes például fotókból az eredeti kép helyett egy kicsinyített, webre optimalizált változatot feltölteni, így a kb. 20 MB-os fotók helyett akár kevesebb, mint 1 MB-os képeket kell betöltenie a látogatónak. Mondjuk, ha egy 20 MB-os fotó helyett csak egy 500 KB-os változatot kell betöltenie a látogatónak, az nem okoz érzékelhető minőségromlást, azonban sokat segít a betöltési sebesség gyorsításán, mely a felhasználói élményt javítja.

Reszponzivitás

Ma már szinte mindenkinek van mobiltelefonja és a mindennapi életünk esszenciális részévé vált. Ennek következtében számolnunk kell azzal, hogy az emberek megtalálhatják például a szociális médián egy hirdetésen keresztül a weboldalunkat és a mobil eszközükről nyitják meg. Emiatt fel kell készítenünk a weboldalunk designját arra, hogy kompatibilis legyen asztali böngészőkkel és mobil eszközökkel egyaránt. A keresőmotorok lepontozzák, ha mobilon nem megfelelően jelenik meg a weboldal, így a keresési találati lista rangsorában rosszabb pozíciót fog kapni, mint az a weboldal, ami reszponzív mobilon is. Ráadásul ezt nem csak a keresőmotorok pontozzák le, hanem a látogatóink is! Minél rosszabb élményt nyújt egy weboldalon töltött idejük, annál kevesebb eséllyel fogják egy ismerősüknek ajánlani, így az organikus forgalmunk se fog növekedni.
A reszponzivitásra a weboldalunkon található kapcsolat szekciót hozom példának, ott jól megfigyelhető az asztali és mobilos elrendezés közti átalakulás. A térkép és a szöveg hasábja mobilon már nem férne ki egymás mellé, emiatt egymás alá törnek, egy hasábbá rendeződve. Ha a tartalom méretét lecsökkentenénk, úgy talán elférne a két hasáb mobilon egymás mellett is, azonban olvashatatlanná válna a túl apró betűk miatt és ezt a keresőmotor és a látogató is észrevenné. Tehát a reszponzivitás nem egyenlő azzal, hogy egy adott tartalom méretét lecsökkentjük, hanem alapos átgondolást és tervezést igényel, hogy mobilon hogy lehet logikus, kényelmes és jól látható a design.

Ha a cikkünkben felsorolt pontok közül mindet betartjuk, még akkor is előfordulhat, hogy nem találunk visszatérő, állandó felhasználókat. Lehet, hogy a weboldalunk kinézete rettenti el a látogatókat, amin segíthet egy arculatfrissítés!


Az alábbi cikkeinkben többet olvashat a jó designról: