A jó design szabályai
„A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem akkor, amikor már nincs mit elvenni belőle”
– Antoine de Saint-Exupéry
Aki a designnak lelkiismeretet adott: Dieter Rams
A jó design kialakításához fontos tisztában lenni a szabályaival, amit bátran kijelenthetünk, hogy Dieter Rams foglalt össze a legjobban.
Rams egy német ipari funkcionalista formatervező, a Braun cég designere. A visszafogottsága és a “kevesebb, de jobb” alapelve miatt a termékei időtlen minőséget értek el.
Dieter Rams 10 pontban foglalta össze a jó design szabályait:
1. Innovatív: A világot előrébb viszi, valami újat mutat és újat ad.
2. Hasznos: Segít az embereknek és nem öncélú.
3. Esztétikus: A látványa örömet okoz, tetszik a szemnek, minőségi anyagból és színekből áll össze.
4. Magától értetődő: Felhasználóbarát, bárki számára érthető magyarázat és használati útmutató nélkül is.
5. Visszafogott: A jól sikerült termék nem áll viták kereszttüzében, hacsak nem ez volt a célja.
„Az egyszerűség nem a zűrzavar hiánya, hanem alapvetően határozza meg egy tárgy vagy termék célját és helyét”
– Jony Ive
6. Őszinte: Nem manipulál senkit betarthatatlan ígéretekkel, az igazságot mondja.
7. Időtálló: Tartózkodik attól, hogy divatos legyen, emiatt soha nem lesz idejétmúlt. Nem csak múló trendeket utánoz.
8. Tökéletes a legapróbb részletekig: Az alkotás részletei összhangban vannak egymással.
9. Környezetbarát: Újrahasznosítható, nem állati eredetű, takarékos az erőforrásokkal.
10. Minimális design: A jó design annyira minimális, amennyire csak lehet, mert “a kevesebb néha több”. A termékek nem terhelhetőek lényegtelen, felesleges elemekkel, letisztultnak kell lenniük.
Először úgy tűnhet, hogy ezek a pontok inkább például a boltban megvásárolható termékekről szólnak, de valójában ugyanúgy igazak a weboldalakra is, amiket digitális terméknek is tekinthetünk, vagy vonatkozhat egy cég arculatára is, de az életünk minden területén is igazak és alkalmazni tudjuk őket.
A jó és a megszokott között óriási szakadék tátonghat
Tony Fadell-t is fontos megemlíteni röviden, ha a design szabályairól beszélünk. Fadell az Apple-nél dolgozik; mérnök, innovátor, tervező és vállalkozó. Az Apple Inc. iPod részlegének vezető alelnöke, ő alkotta meg Dieter Rams-szal közösen az iPod-ot, és iPhone-okat is tervezett. Tony Fadell is Dieter Rams elveit követi, de talán tovább is gondolta őket.
Fadell úgy gondolja, hogy az emberek nagyon könnyen és gyorsan hozzászoknak bármihez, így egy zavaró dolgot is könnyen megszokunk, amit egy idő után már észre sem veszünk. Azonban Fadell arra biztat minket, hogy lássuk meg ezeket a problémákat és javítsuk ki őket, gondolkozzunk új megoldásokon és ötleteken.
Például régen télen a villamosokról a vezető úgy tudta letakarítani az ablakról a havat, ha kinyitotta az ablakokat, és kinyúlt, hogy megtisztítsa. Viszont addig az utasok fáztak a villamoson, de így szokták meg és ez tűnt nekik normálisnak. Egy ilyen hó takarítás közben Mary Anderson elkezdett gondolkodni a villamoson, hogy ezt a problémát hogyan lehetne kiküszöbölni, így találta fel az ablaktörlőt. Az emberek nem fáztak többé a villamoson, és a villamosvezetőnek is könnyebb dolga lett emiatt a fejlesztés miatt.
Tony Fadell ösztönöz, hogy tegyünk fel magunknak kérdéseket, például:
Hogyan tehetünk valamit jobbá? Valami tényleg fontos, vagy csak így szoktuk meg?
Meg lehet egy hasztalan elemtől szabadulni, hogy egyszerűbben kezelhető legyen?
Sokszor a legegyszerűbb gyermekded gondolatok a legjobbak, amik előre viszik a világot. Például Tony megkérte a kisfiát, hogy nézze meg, van-e levél a postaládában, mire a fia azt kérdezte, „Miért nem jelez a postaláda, ha van benne levél?” Az ilyen apró dolgok teszik egyszerűbbé az életünket, időt spórolnak nekünk, javítanak az életminőségünkön és kényelmet adnak.
Ezek a gondolatok mind igazak a weboldalakra is, amiket akár nap mint nap meglátogatunk. Egy olyan weboldalra szeretünk visszalátogatni, ami megfelel igényeinknek, tud valami újat mutatni, kielégíti amit keresünk, emellett esztétikus és vizuálisan vonzó a szemünknek.
Design témában az alábbi cikkeinket is figyelmébe ajánljuk:
A jó design szabályai
„A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem akkor, amikor már nincs mit elvenni belőle”
– Antoine de Saint-Exupéry
Aki a designnak lelkiismeretet adott: Dieter Rams
A jó design kialakításához fontos tisztában lenni a szabályaival, amit bátran kijelenthetünk, hogy Dieter Rams foglalt össze a legjobban.
Rams egy német ipari funkcionalista formatervező, a Braun cég designere. A visszafogottsága és a “kevesebb, de jobb” alapelve miatt a termékei időtlen minőséget értek el.
Dieter Rams 10 pontban foglalta össze a jó design szabályait:
1. Innovatív: A világot előrébb viszi, valami újat mutat és újat ad.
2. Hasznos: Segít az embereknek és nem öncélú.
3. Esztétikus: A látványa örömet okoz, tetszik a szemnek, minőségi anyagból és színekből áll össze.
4. Magától értetődő: Felhasználóbarát, bárki számára érthető magyarázat és használati útmutató nélkül is.
5. Visszafogott: A jól sikerült termék nem áll viták kereszttüzében, hacsak nem ez volt a célja.
„Az egyszerűség nem a zűrzavar hiánya, hanem alapvetően határozza meg egy tárgy vagy termék célját és helyét”
– Jony Ive
6. Őszinte: Nem manipulál senkit betarthatatlan ígéretekkel, az igazságot mondja.
7. Időtálló: Tartózkodik attól, hogy divatos legyen, emiatt soha nem lesz idejétmúlt. Nem csak múló trendeket utánoz.
8. Tökéletes a legapróbb részletekig: Az alkotás részletei összhangban vannak egymással.
9. Környezetbarát: Újrahasznosítható, nem állati eredetű, takarékos az erőforrásokkal.
10. Minimális design: A jó design annyira minimális, amennyire csak lehet, mert “a kevesebb néha több”. A termékek nem terhelhetőek lényegtelen, felesleges elemekkel, letisztultnak kell lenniük.
Először úgy tűnhet, hogy ezek a pontok inkább például a boltban megvásárolható termékekről szólnak, de valójában ugyanúgy igazak a weboldalakra is, amiket digitális terméknek is tekinthetünk, vagy vonatkozhat egy cég arculatára is, de az életünk minden területén is igazak és alkalmazni tudjuk őket.
A jó és a megszokott között óriási szakadék tátonghat
Tony Fadell-t is fontos megemlíteni röviden, ha a design szabályairól beszélünk. Fadell az Apple-nél dolgozik; mérnök, innovátor, tervező és vállalkozó. Az Apple Inc. iPod részlegének vezető alelnöke, ő alkotta meg Dieter Rams-szal közösen az iPod-ot, és iPhone-okat is tervezett. Tony Fadell is Dieter Rams elveit követi, de talán tovább is gondolta őket.
Fadell úgy gondolja, hogy az emberek nagyon könnyen és gyorsan hozzászoknak bármihez, így egy zavaró dolgot is könnyen megszokunk, amit egy idő után már észre sem veszünk. Azonban Fadell arra biztat minket, hogy lássuk meg ezeket a problémákat és javítsuk ki őket, gondolkozzunk új megoldásokon és ötleteken.
Például régen télen a villamosokról a vezető úgy tudta letakarítani az ablakról a havat, ha kinyitotta az ablakokat, és kinyúlt, hogy megtisztítsa. Viszont addig az utasok fáztak a villamoson, de így szokták meg és ez tűnt nekik normálisnak. Egy ilyen hó takarítás közben Mary Anderson elkezdett gondolkodni a villamoson, hogy ezt a problémát hogyan lehetne kiküszöbölni, így találta fel az ablaktörlőt. Az emberek nem fáztak többé a villamoson, és a villamosvezetőnek is könnyebb dolga lett emiatt a fejlesztés miatt.
Tony Fadell ösztönöz, hogy tegyünk fel magunknak kérdéseket, például:
Hogyan tehetünk valamit jobbá? Valami tényleg fontos, vagy csak így szoktuk meg?
Meg lehet egy hasztalan elemtől szabadulni, hogy egyszerűbben kezelhető legyen?
Sokszor a legegyszerűbb gyermekded gondolatok a legjobbak, amik előre viszik a világot. Például Tony megkérte a kisfiát, hogy nézze meg, van-e levél a postaládában, mire a fia azt kérdezte, „Miért nem jelez a postaláda, ha van benne levél?” Az ilyen apró dolgok teszik egyszerűbbé az életünket, időt spórolnak nekünk, javítanak az életminőségünkön és kényelmet adnak.
Ezek a gondolatok mind igazak a weboldalakra is, amiket akár nap mint nap meglátogatunk. Egy olyan weboldalra szeretünk visszalátogatni, ami megfelel igényeinknek, tud valami újat mutatni, kielégíti amit keresünk, emellett esztétikus és vizuálisan vonzó a szemünknek.
Design témában az alábbi cikkeinket is figyelmébe ajánljuk: